Særlig etter 2. verdenskrig ble sporvogner i mange byer erstattet med busser.

© Shutterstock & Library of Congress

Komfortable busser utkonkurrerte sporvognen

Bussens fleksibilitet og lave kostnader satte en stopper for sporvognens seiersgang.

6. april 2017 av Emrah Sütcü

I november 1832 ble historiens første faste sporvognsrute åpnet i New York. 

Trikken var riktig nok hestetrukken, men det billige og driftssikre transportmiddelet vakte så stor begeistring at sporvogner snart ble innført i flere amerikanske storbyer.

Med tiden ble hester skiftet ut med damp og siden elektrisitet, i takt med at sporvognen gikk sin seiersgang verden rundt. 

Oslo fikk blant annet Skandinavias første elektriske sporvognslinje - derav navnet «trikken» - i 1894. 

Busser var billigere og mer fleksible

Men fra 1920 begynte folk ellers i verden å foretrekke de mer komfortable bussene. 

De krevde ikke skinner og var derfor mer fleksible og billige for trafikkselskapene. For eksempel kunne en rute raskt omlegges etter behov.

I løpet av 1960-årene ble de fleste sporvogner erstattet av busser i så godt som alle byer i USA. 

Snart fulgte store deler av verden etter, mens mange land i Europa, i tillegg til Norge, beholdt sporveien. 

Rutebilen vs. sporvognen

Buss

  • Fleksibel kjøring

  • Mer komfortabel

  • Billig i drift

Derfor vant bussen

Bussene hadde breiere fjæring, som ga en mer behagelig reise. Trafikkselskapene slapp samtidig å legge dyre skinner.

Sporvogn

  • Avhengig av skinner
  • Saktegående
  • Sparsomt innredet

Derfor tapte sporvognen

Den store ulempen med sporvogner var at de var avhengige av skinner. Dessuten var vognene dyre i drift og tregere enn busser.

Kanskje du er interessert i