Kongen av racerbanen
Bugattis spesialitet var ikke egentlig tunge luksusbiler. Ettore var født i Milano i Italia, og startet karrieren som motorkonstruktør på slutten av 1800-tallet.
I 1909 grunnla han sin egen fabrikk i Mulhouse øst i Frankrike, og de robuste og lette sportsbilene hans fikk snart suksess på europeiske racerbaner.
I slutten av 1920-årene feide Bugatti Type 35 alle konkurrenter av banen, og gjorde Ettore Bugatti til en holden mann. Han bestemte seg nå for å utvide forretningsområdet med et helt nytt segment.
Rundt i Europa produserte fabrikker som Rolls-Royce, Hispano-Suiza og Isotta Fraschini prangende luksusbiler til eliten, og bilene innkasserte fabrikkene både gode penger og stor prestisje.
Bilprodusentene leverte understellet med motor, girkasse, hjul, bremser og så videre, og kunden kunne deretter fritt velge hvilket karosseriverksted som skulle bygge ferdig doningen.
Bugatti ville ha sin del av dette lukrative markedet, og hjertet i den nye luksusbilen hans skulle være en gigantisk motor.
Rolls-Royce benyttet en 7,4-liters sekssylindret rekkemotor. For å overgå det britiske adelsmerket måtte Bugattis motor være enda større. Det franske forsvaret hadde få år tidligere bestilt noen flymotorer hos ham.
Men disse ble aldri tatt i bruk, og Bugatti brukte derfor en motorblokk fra en av dem som utgangspunkt for prototypen.
Resultatet var en åttesylindret rekkemotor med nesten dobbelt så stort sylindervolum som Rolls-Royce-motoren, en ytelse på nesten 300 hestekrefter, og vekt på rundt 350 kilo – tre ganger så mye som motoren i en moderne familiebil.
Motoren ble montert på et 4,6 meter langt understell sammen med en tre-trinns girkasse, trommelbremser og hjul med en diameter på én meter.
Kjempebilen kunne gå i 200 km/t
Amerikanere var spesielt begeistret for store biler, så for å få inspirasjon til sin kommende modell kjøpte Ettore Bugatti den største amerikanske bilen han fikk tak i; en Packard Second Series Eight.
Etter å ha prøvekjørt og inspisert den skrudde han av karosseriet og monterte det på understellet til sin nye prototype. På en prøvetur tvang Bugatti den mer enn tre tonn tunge kolossen opp i over 200 km/t, og tilbakela komfortabelt svingene på landeveien i 160 km/t.
Nå var Bugatti trygg på at bilens prestasjoner levde opp til kravene og at den kunne presenteres for verden.
Søndag 15. juli 1928 skulle det kjøres et viktig billøp på den nyåpnede Nürburgring i Tyskland. 90 000 tilskuere var møtt opp for å se løpet, men Ettore Bugatti stjal all oppmerksomheten fra bilene på banen da han trillet inn på området.
Racerkjøreren Tim Birkin beskrev Bugattis entré: «Det ble et voldsomt oppstuss i folkehavet, som om noen forgjeves prøvde å trenge gjennom. Etter hvert trakk mengden seg til siden. Ned gjennom rekkene av nysgjerrige tyskere kom en vidunderlig bil, og i den, tilbakelent som en romersk keiser, skaperen i egen person, ingen ringere enn den store – den opphøyde – Ettore Bugatti».
Ideen om å vise frem den nye bilen under det tyske Grand Prix-løpet, var perfekt. Europas rikmenn, toppene fra bilindustrien, de mest innflytelsesrike motorjournalistene, og mektige menn som Kölns overborgermester, Konrad Adenauer, var samlet her.
Bugattien kunne ikke fått mer oppmerksomhet noe sted, og Ettore var sikker på at den nye modellen kom til å bli revet vekk. Pressen roste den opp i skyene, og Ettore Bugatti uttalte seierssikkert at luksusbilen ikke kom til å bli presentert på bilutstillinger.
Han ville bare bygge 25 eksemplarer, og var sikker på at kundene selv kom til å finne veien til fabrikken hans – til tross for at prisen for understellet var astronomisk: 500 000 franc, eller omtrent det dobbelte av en Rolls-Royce. I dag tilsvarer det omtrent seks millioner kroner – uten registreringsavgift.