AVE Mizar - Den flygende Pintoen
I 1972 hadde oppfinneren Henry Smolinski og selskapet hans, Advanced Vehicle Engineers, gjort klar protoypen på den flygende bilen "Mizar" som skulle revolusjonere verden.
I realiteten var flybilen en kombinasjon av den beryktet elendige Ford Pinto utstyrt med vinger, hale og propell fra en Cessna Skymaster.
Dessverre viste det seg at vingene ikke helt klarte å bære den noe overvektige Pintoen, og under en av de første testflygingene 11. september 1973 brakk høyre vinge av i sveiseskjøten.
Ved rattet satt Henry Smolinski selb, og både han og passasjerer ble drept da den ikke lenger flygedyktige bilen gikk rett i bakken.
Monohjulet som skulle ta innersvingen på bilen
I 1932 var den britiske oppfinneren J. A. Purves bombesikker på at han hadde et gullkantet ess i ermet med sin nyeste oppfinnelse ”Dynasphere”.
Med en toppfart på 40-48 km/t skulle monohjulet utkonkurrere bilen, men konstruksjonen hadde visse helt åpenbare problemer: Den var vanskelig å styre, hadde svært mangelfulle bremser, og tilbød føreren en bare svært begrenset utsikt forover.
Barneburet
"Baby Cage" skulle være en hjelp til travle storbymødre som da bare kunne henge barna ut av vinduet når de trengte tid utendørs.
Tidlig på 1900-tallet forsto man det viktige i at småbarn fikk frisk luft, og i 1922 tok Emma Read fra Spokane i USA patent på "et transportabelt barnebur".
Barneburet var egentlig bare et bur av netting som man plasserte i et åpent vindu og satte barna inn i.
Tanken var ikke ny, og alt 16 år tidligere var den senere presidentfruen, Eleanor Roosevelt, blitt truet med politianmeldelse for å ha parkert sitt barn i et bur i vinduet i sin leilighet i New York.
Barneburet ble aldri noen suksess i USA, men i 1930-årene fant det veien til et smogplaget London. Der fikk samtlige leiligheter i flere boligblokker i Chelsea montert et barnebur som standard utrustning.
Større oppmerksomhet rundt sikkerhet tok snart livet av barneburet, og ved starten av 1950-tallet hadde det helt forsvunnet.
Smell-o-vision
En film skal ses - og luktes - på kino. Det var tanken bak Smell-o-vision som ble lansert av Mike Todd Jr. og Hans Laube i 1960.
Ved hjelp av 30 ulike duftende oljer og parfymer montert på et hjul og et snedig system av motorer og vifter, skulle duftene spres synkront med filmens handling.
Dessverre klarte oppfinnerne aldri å få systemet til å virke skikkelig - duftene kom aldri når de skulle, og når de meldte seg, var de enten for svake eller for sterke.
Den eneste filmen som noensinne ble produsert i Smell-o-vision, er fortsatt Mike Todd Jr.s ikke spesielt vellykkede "Scent og Mystery".