Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Ettore Bugattis yngre bror Rembrandt var skulptør. Han laget radiatorfiguren, en sølvelefant, til den mektige Royale.

© Polfoto/Corbis
Teknikk - Oppfinnelser

Galleri: 6 ettertraktede Bugatti Royale

Bugatti Royale var en kommersiell fiasko. Fabrikken solgte bare tre eksemplarer. Mange år senere fikk samlere øynene opp for modellen, og i dag er den en av verdens mest ettertraktede og kostbare veteranbiler.

© Polfoto/Corbis

Bugattis privatbil

Type: Sedanca de Ville

Historie: Prototypen med en enda større motor enn de andre. Bugatti utstyrte bilen med i alt fire forskjellige karosserier, og brukte den som familiens privatbil.

I 1963 solgte arvingene bilen til de sveitsiske bil­samlerne Hans og Fritz Schlumpf.

I dag: På museum i Frankrike

© Scanpix

Skjult i kloakksystemet

Type: Coupé de Ville

Historie: Solgt i 1932 til tekstilprodusenten Armand Esders, og senere ombygd til Coupé de Ville av den franske politikeren Raymond Patenôtre.

Gjemt i kloakken i Paris under andre verdenskrig, og etter flere eiere solgt til VW-fabrikken i 1999 for 20 millioner dollar.

I dag: Inngår i VWs bilsamling

© Polfoto/Corbis

Funnet på en skrothaug

Type: Cabriolet

Historie: Solgt i 1932 til den tyske legen Josef Fuchs. Senere eksportert til USA, der en amerikansk bilsamler fant vraket på en bilkirkegård i 1947 og fikk kjøpt det for 400 dollar. Han restaurerte bilen og donerte den så til Ford-museet i Michigan.

I dag: På Henry Ford Museum

© Polfoto/Corbis

Retro-modellen

Type: Limousine

Historie: Solgt i 1933 til briten Cuthbert W. Foster, arving til et stormagasin i USA. Karosseriet var en kopi av rikmannens Daimler fra 1922.

Da han flyttet til USA i 1946, solgte han bilen. Etter flere eiere endte den i Schlumpf-brødrenes samling i Frankrike.

I dag: På museum i Frankrike

© Scanpix/Heritage

Svensker kjøpte innemurt Royale

Type: Saloon

Historie: Opprinnelig ville ingen kjøpe den. For å skjule bilen under krigen murte Bugatti den inne. Arvingene solgte bilen til Briggs Cunningham.

I 1987 kjøpte den svenske rikmannen Hans Thulin bilen på auksjon for 5,5 millioner pund, men solgte den videre.

I dag: I privat eie

© Polfoto/Corbis

Fant en kjøper etter 20 år

Type: Berline de voyage

Historie: Fant opprinnelig ingen kjøper. Var innemurt under krigen. I 1950 solgte Bugattis arving bilen til Briggs Cunningham, som tok den med til USA.

Siden eid av blant andre hotell- og kasinokongen William Harrah og av Thomas Monaghan, eier av pizzaimperiet Domino's.

I dag: Inngår i VWs bilsamling

LES MER: Fåhele historien om Bugatti Royale - verdens dyreste bil

Les også:

Logg inn

Ugyldig e-postadresse
Passord er påkrevd
Vis Skjul

Allerede abonnement? Har du allerede et abonnement på magasinet? Klikk her

Ny bruker? Få adgang nå!

Nullstill passord

Skriv inn e-postadressen din, så sender vi deg en e-post som forklarer deg hvordan du skal nullstille passordet ditt.
Ugyldig e-postadresse

Sjekk e-posten din

Vi har sendt en e-post til som forklarer deg hvordan du skal nullstille passordet ditt. Hvis du ikke finner e-posten, bør du se i søppelposten (uønsket e-post, «spam»).

Oppgi nytt passord.

Skriv inn det nye passordet ditt. Passordet må ha minst 6 tegn. Når du har opprettet passordet ditt, vil du bli bedt om å logge deg inn.

Passord er påkrevd
Vis Skjul