Berg-og-dal-banen Grand Centrifugal Railway kom angivelig opp i en fart på 160 km/t.

Når fikk berg-og-dal-banene loop?

Hvilken bane med loop var den første?

Første rutsjebane med loop var i London

I 1842 var en av de største attraksjonene i London den såkalte Grand Centrifugal Railway - den første berg-og-dal-banen med loop.Banen målte litt over 60 meter, og en gang i timen satte en passasjer seg opp i vognen og kjørte gjennom loopen i en fart som angivelig var rundt 160 km/t.

Paris fikk den første permanente rutsjebanen med loop

Den første permanente berg-og-dal-banen med loop sto klar i 1846 i Frascati-hagen i Paris. Spiralen i den franske banen var dobbelt så stor som den engelske og var knapt fire meter høy.

Rutsjebaner prøvekjørt mange gange

Folk var svært skeptiske til sikkerheten på de nye banene, og de ble derfor prøvekjørt på alle tenkelige måter - både med sandsekker og apekatter som passasjerer. Den franske avisen Journal du Havre rapporterte i august 1846 da en testperson skulle prøvekjøre berg-og-dal-banen:

"Den høye farten vognen holdt da den kjørte inn i loopen ble særlig lagt merke til", skrev avisen: "Han (testpersonen, red.) hadde ingen problemer med å puste og opplevde en så deilig følelse at han ville ta en ny runde med en gang".

Første ulykke med loop i 1865

Det endret imidlertid ikke på folks oppfatning av sikkerheten, og i 1865 gikk loop av moten etter en ulykke. Først i 1970-årene begynte fornøyelsesparker igjen å bygge berg-og-dal-baner med loop.