Da den amerikanske oppfinneren Charles Kettering oppfant den elektriske selvstarteren for bensinbiler i 1911, fikk det store konsekvenser for miljøet. Tidligere måtte bilene startes med en kraftig sveiv foran på bilen.
Nå kunne den startes fra førersetet. Oppfinnelsen hjalp de forurensende bensinslukerne til å vinne konkurransen mot datidens elbiler, som til da var de eneste som kunne startes innenfra.
Etter å ha stilt elbilen helt i skyggen forsøkte Kettering også å forbedre bensinen. Sammen med sin underordnede, Thomas Midgley, fant han i 1921 ut at bensin tilsatt tetraetylbly var langt mer effektiv.
Bilindustrien jublet, og de to velsignet dermed verden med massiv blyforurensning i de påfølgende tiårene.
Kettering og Midgley var imidlertid slett ikke ferdige. I 1928 fant de en erstatning for den giftige ammoniakken som ble brukt som kjølemiddel i f.eks. kjøleskap. Stoffet fikk navnet freon, som i dag er mest kjent for å oppløse jordas beskyttende ozonlag.