I 1928 ble et luftskip døpt Graf Zeppelin etter den berømte greven som fløy de første fartøyene.

Tysk provinsby var sentrum for luftskipsproduksjonen

Grev Zeppelins oppfinnsomhet grunnla en helt ny industri.

6. desember 2010 av Hakon Mosbech

Luftskipsindustrien i Tyskland var sentrert rundt Friedrichshafen ved Bodensee, med utsikt til de ­sveitsiske Alpene. Den sørtyske ­provinsbyen tredoblet ­innbyggertallet til nesten 30 000 da ­produksjonen av luftskip var på det høyeste i 1930-årene.

I Meersburg like i nærheten hadde grev ­Zeppelin bygd de første luftskipene tidlig på 1900-tallet. ­Greven var kjent som en eksentrisk og ikke spesielt ­suksessrik oppfinner, men etter en ­voldsom ulykke med et luftskip i 1908 fikk han både sympati og ­økonomisk støtte fra befolkningen.

Grev Zeppelins navn blir synonymt med luftskipene.

Zeppelin stiftet selskapet Luftschiffbau Zeppelin, som fikk ­hovedsete i ­Friedrichshafen. Her ­bygde firmaet, i samarbeid med ­Deutsche Zeppelin-Reederei, 119 av de 161 skipene som kom i luften.

Konstruksjonen foregikk særlig i to store hangarer. Flere fabrikker var plassert i området, blant annet til produksjon av motorer til luftskipene.

Kanskje du er interessert i