Imageselect & Syfywire.com

Robotmann skulle erstatte hester

Oppfinneren Zadoc Dederik presenterte i 1886 en optimistisk oppfinnelse som skulle utfordre et av tidens viktigste transportmidler - den hestetrukne vognen.

Nye eksperimenter med dampkraft så fortsatt dagens lys midt på 1800-tallet. En av de mest optimistiske var den amerikanske oppfinneren Zadoc ­Dedericks dampmann, som ble presentert i 1868 og skulle avløse hest og vogn.

Dampmannen bevegde seg på metallbein, og ble styrt av en rekke håndtak i vognen.

Dederick hadde iført den en frakk og en flosshatt av metall, som også fungerte som skorstein. Klærne var mest for at maskinen ikke skulle skremme hester på veien. Under jakken satt fyrkjelen, som måtte fylles med kull hver tredje time.

Dampmannen var 2,4 meter høy og veide 227 kilo før magen ble fylt med kull.

© Imageselect & Syfywire.com

Dampmannen var for dyr i drift

Ifølge oppfinneren selv ville det bare koste 20 cent om dagen å holde dampmannen i gang når den bevegde seg i omtrent 45 km/t.

Dessverre for Dederick ble det aldri mulig å lage en utgave som var billig nok til å masseprodusere.

Men det var stor interesse for maskinen, som var den direkte inspirasjonen til forfatteren Edward S. Ellis’ The Steam Man of the Prairies, som var en av verdens første masse­produserte science fiction-bokserier.