Atomet ga flåten kraft

Frem til 1950-årene led ubåtene av en stor svakhet – den diesel-elektriske fremdriften trengte luft for å fungere, og derfor kunne ubåter bare være under vann i et begrenset tidsrom. Dette endret seg da Nautilus ble sjøsatt i 1954.

Frem til 1950-årene led ubåtene av en stor svakhet – den diesel-elektriske fremdriften trengte luft for å fungere, og derfor kunne ubåter bare være under vann i et begrenset tidsrom. Dette endret seg da Nautilus ble sjøsatt i 1954.

U.S. Navy
© PJF Military Collection/Imageselect

Mannen bak vidunderet: Satte sikkerhet først

Admiral Hyman Rickover (1900-1986)sjokkerte flåteledelsen da han i 1946 foreslo å la ubåter bli drevet av atomkraft. Flåten endret imidlertid mening og satte Rickover til å bygge Nautilus.

Admiralen var kjent for sin perfeksjonisme – et trekk som skaffet ham mange fiender men også gjorde amerikanske atomubåter til verdens sikreste.

Utforsk atomubåtens detaljer:

New York ga Nautilus en heltemottakelse da ubåten vendte hjem fra nordpolsferden.

© Granger/Imageselect

Ubåt ble første fartøy på Nordpolen

Den 23. juli 1958 forlot Nautilus flåtebasen Pearl Harbor for å krysse Nordpolen – en bedrift intet annet fartøy ennå hadde fullført. På turen, som foregikk under iskappen, ville ubåten være uten radiokontakt og derfor avhengig av instrumenter som var følsomme for den sterke magnetismen ved polene.

Nautilus dykket under iskappen den 1. august, og to dager senere forkynte kaptein William R. Anderson: “For Verden, for landet og for flåten – vi passerer nå Nordpolen”. Nautilus hadde fullført sin misjon.