Cutty Sark ble kjent for rekord­raske seilaser med varer fra Asia til Storbritannia.

Hva er Cutty Sark berømt for?

Hvorfor har seilskuta Cutty Sark blitt bevart?

Den slanke tremasteren ble kjent på 1800-tallet for sine storslåtte prestasjoner i kappløp rundt jorden. En fortidsminneforening påtok seg i 1951 å bevare Cutty Sark som et minne om britisk sjøfarts triumfer.

Skipet ble bygd i Skottland i 1869 for å ta opp kampen med en annen skotskbygd klipper, den ett år eldre Thermopylae. Hvert år konkurrerte slanke seilskip om å komme først fra Kina til Storbritannia med årets tehøst. Selv om dampskip hadde vært et vanlig syn på verdenshavene i flere tiår, kunne ingen fartøy måle seg med klippernes hastighet så langt.

I 1872 ryddet et kappløp mellom Cutty Sark og Thermopylae avisforsidene i Storbritannia. Skipene stevnet ut fra Shanghai 18. juni, og bare to uker senere mistet Cutty Sark roret. Men i stedet for å søke havn og få skaden reparert, fortsatte skipperen som planlagt. Med et improvisert nødror gikk Cutty Sark rundt Kapp det gode håp og anløp London 18. oktober, bare én uke etter Thermopylae.

Konkurransen ble gjen­opptatt i 1885, da begge klipperne seilte med ull fra Australia. Her vant Cutty Sark kappløpet ti år på rad, helt til nye og raskere dampskip overtok trafikken.

Da den berømte klipperen gikk ut av tjeneste, ville mange briter bevare henne. Cutty Sark ble i 1954 museumsskip i Greenwich utenfor London, men er nå under reparasjon etter en brann i 2007.

Kanskje du er interessert i