Rattlers propell dro Alecto baklengs i 4,6 km/t.

Når fikk skip propell?

Hva var grunnen til at skip fikk propell i stedet for skovlhjul?

Den britiske marinen ville i 1845 avklare en gang for alle om propeller eller skovlhjul egnet seg best til å gi et dampskip fremdrift. Ingeniører hadde diskutert saken i årevis uten å komme til noen overbevisende konklusjon.

Duell med propell

Nå kunne Royal Navy kanskje bidra med en løsning. Verdens sterkeste marine hadde fått sitt første skip med propell, og fartøyet skulle testes i tvekamp med en hjuldamper av samme størrelse.

Duellen fant sted i mars 1845, og var delt inn i tre disipliner. Først skulle de to fartøyene seile om kapp i godt vær, deretter i høye bølger, og til slutt ble rå kraft sammenlignet ved enkel
tautrekking.

Propell best i dårlig vær

Konkurransene endte med tre klare seiere til propelldrevne HMS Rattler, som særlig overrasket med sin overlegenhet i hardt vær. Før kappestriden regnet mange med at det nettopp var i høye bølger rivalen HMS Alectos store skovlhjul ville vise seg å være overlegne.

Admiralene tok konsekvensen av det entydige resultatet, og fra da av ble marinens dampskip bygd med propell. På elvebåter var det imidlertid vanlig å bruke skovlhjul til godt utpå 1900-tallet.

Kanskje du er interessert i