Stålmonster endret krigen på havet

Med sitt tommetykke panser, sine langtrekkende kanoner og kraftige dampturbiner var den britiske flåtens HMS Dreadnought langt mer slagkraftig og teknisk avansert enn noe annet skip verden hittil hadde sett.

Med sitt tommetykke panser, sine langtrekkende kanoner og kraftige dampturbiner var den britiske flåtens HMS Dreadnought langt mer slagkraftig og teknisk avansert enn noe annet skip verden hittil hadde sett.

Shutterstock

HMS Dreadnought ble ferdig på ett enkelt år – en bemerkelsesverdig prestasjon i en tid da byggingen av et krigsfartøy som regel tok flere år.

Prestasjonen bekymret britenes rivaler. Storbritannia rådde allerede over Europas største og sterkeste flåte.

Med det nye superskipet, og evnen til hurtig å bygge flere av samme slag, var britenes herredømme over verdenshavene sikret til langt ut i fremtiden.

Satiretegning av marinekappløpet fra 1909

© Library Of Congress

Erkjennelsen satte fart i opprustningen verden over. Frankrike, USA, Japan, Italia og Tyskland begynte alle å bygge dreadnought-skip. Storbritannia ble byggingen av flere superskip nærmest et folkekrav.

Andre nasjoner måtte dog oppgi kappløpet, og Storbritannia forble med sin samling av “kronjuveler”, som marineminister Winston Churchill kalte skipene­, verdens førende flåtenasjon frem til 1. verdenskrig.

Mannen bak vidunderet: Ga flåten slagkraft

HMS Dreadnought var kronen på verket i rekken av moderniseringer som admiral John Fisher gjennomførte i sin tid som den britiske flåtens øverstkommanderende.

Fisher sendte flåtens gamle, utrangerte skip til opphugging og satte igang å bygge mer tidsriktige fartøyer.

© Balfore Archive Images/Imageselect

Mer slagkraftig artilleri og bedre utdannelse for mannskapet var blant forbedringene som bidro til å gjøre Fisher kjent som en av de mest innflytelsesrike admiraler siden lord Horatio Nelson.

Skip fikk lang karriere

Dreadnoughten USS Texas ble ved sjøsettingen i 1912 regnet for verdens mest slagkraftige krigsskip.

© Shutterstock

Fartøyet deltok i begge verdenskriger, bl.a. forut for de alliertes landgang i Normandie i 1944.

Skipet er det eneste som er igjen av denne typen og er nå museumsskip i Texas.