Hvilken stridsvogn var 2. verdenskrigs hurtigste?

Den kjørte nesten like raskt som den hurtigste kampvognen i dag – men like lite hjalp det under kampene på østfronten.

Den kjørte nesten like raskt som den hurtigste kampvognen i dag – men like lite hjalp det under kampene på østfronten.

Photo 12/Getty Images

Hastigheten på stridsvognene under 2. verdenskrig varierte veldig. De tyngste, som ble brukt til bykrig og panserslag, kjørte i ca. 25 km/t, mens de lettere, som ble brukt mot infanteri, kunne kjøre i over 70 km/t.

Raskest var den sovjetiske 11,5 tonn tunge BT-7, som hadde en maksfart på 72 km/t.

Den var utviklet og produsert av Den røde armé og utstyrt med en motor på 400 hk som opprinnelig var tiltenkt de sovjetiske Tupolev-bombeflyene.

VIDEO – Se en BT-7 i full fart:

Den tre mann store besetningen var beskyttet av et 13 mm tykt panser. Til tross for hastigheten kom de til kort overfor de langsommere, men bedre pansrede tyske stridsvognene.

De fleste BT-7-stridsvognene gikk tapt under den tyske invasjonen av Sovjetunionen i 1941. Totalt ble over 8000 produsert i årene 1932-41.

Siden 2. verdenskrig har stridsvognene blitt noe raskere, men topphastigheten har ikke endret seg veldig mye. Med en toppfart på 82 km/t er det den britiske FV101 Scorpion fra 1973 som i dag har rekorden som verdens raskeste tanks.