Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Krigens særeste våpen

Rotter fylt med sprengstoff, flytende kampvogner og selvkjørende miner ble oppfunnet under 2. verdenskrig, men ikke alle nyskapningene ble tilnærmelsesvis den ønskede suksessen.

Walter Frentz

Føreren elsket kjempestore våpen, enten de egnet seg til moderne krigføring eller ei.

Før 2. verdenskrig ga Hitler ordre om å bygge en kanon som kunne pulverisere flere meter tjukk betong og rydde vei gjennom Frankrikes fryktede Maginotlinje.

Dermed bygget våpenfabrikanten Krupp historiens tyngste kanon. Schwerer Gustav (Tunge Gustav) veide 1350 tonn, og med det 32,5 m lange løpet kunne den ramme mål 47 km unna.

Hitler inspiserer kanonen og de sju tonn tunge granatene.

© BPK/Heinrich Hoffmann

Men kanonen rakk ikke å bli klar til invasjonen av Frankrike. Først under beleiringen av Sevastopol i juni 1942 kunne den sende sine tunge granater mot fienden.

Tross stor slagkraft var kanonen håpløst gammeldags. For å nå frem til fronten måtte den plukkes fra hverandre og fraktes på 25 togvogner. Fire tusen mann brukte uker på å sette den sammen igjen.

Rottebomben skapte panikk

Hundrevis av døde rotter fylt med plastsprengstoff var et av krigens særeste våpen.

Det var britenes organisasjon for skitten krigføring, SOE, som klekket ut ideen.

Ifølge planen skulle motstandsfolk i det besatte Europa plassere rottebomber blant kullet i fyrrommet på skip og i tog. Når fyrbøteren så rotta, ville han sannsynligvis kaste den i fyren så kjelen eksploderte.

Tyskerne avslørte den første og eneste ladningen med rottebomber og brukte ifølge SOE så store ressurser på å lete etter flere at britene betraktet våpenet som en stor suksess.

© Dusan Lekic/Hyperscale

Fremtidens jetfly kom for sent

Luftwaffes øverstkommanderende Hermann Göring drømte om et bombefly som kunne frakte 1000 kilo bomber over 1000 km i 1000 km/t.

Brødrene Walter og Reimar Horten gjorde drømmen til virkelighet med den flygende vingen Horten Ho 229.

Flyet sto klart til jomfruturen den 2. februar 1945 og var på alle måter en nyskapning: Det hadde ingen hale, jetmotorene garanterte en toppfart på 960 km/t og flyet var så godt som usynlig for allierte radarsystemer.

Et par uker etter den første prøveflyvingen styrtet prototypen, og tyskerne rakk ikke å sette det banebrytende bombeflyet i masseproduksjon før krigens slutt.

Først i 1989 ble amerikanerne i stand til å bygge noe lignende:

Stealth-flyet B-2 Spirit, som ble brukt i Kosovo i 1999.

Kampvogn svømte selv opp på stranden

Til invasjonen av Normandie på D-dagen i 1944 utviklet Percy Hobart seilende kampvogner.

Den geniale britiske ingeniøren og generalen tettet karosseriet på amerikanske Sherman-tanks og utstyrte dem med to propeller så de fikk såkalt Duplex Drive – dobbelt drivkraft. Dermed var DD-kampvognen født.

Hobart prøvde først med britenes egne Valentine-kampvogner, men de holdt seg bare flytende med kanonen snudd bakover.

© Imperial War Museums

Før de forlot skipet på franskekysten, brettet mannskapet opp en skjerm av vanntett kanvas. Det gjorde samtidig den 30 tonn tunge M4 Sherman i stand til å holde seg flytende.

Propeller drev DD-ene frem til de fikk fast grunn under larveføttene og igjen forvandlet seg til belte-kjøretøyer.

DD-kampvognene bidro til å sikre at invasjonen av de franske strendene ble en suksess.

Bomber slo smutt på vannet

For å lamme den tyske krigsindustrien klekket det britiske flyvåpenet ut en forbløffende måte å bombe tre tyske demninger på.

Ved å sprenge de tykke betongmurene ved Möhne, Eder og Sorpe ville britene oversvømme over 100 tyske fabrikker i Ruhrdistriktet.

Angrepet virket i utgangspunktet håpløst, for det skulle enorme bomber til for å velte murene, som var over 30 meter tykke ved bunnen.

Nett i vannet foran murene gjorde det dessuten umulig å bruke torpedoer.

Derfor utviklet britiske ingeniører den tønneformede bomben Upkeep. Den kunne slå smutt på vannet og dermed hoppe over de tyske torpedonettene.

I ly av mørket den 16. mai 1943 lettet 19 Lancaster-bombefly lastet med hver sin hoppende bombe.

Første mål var Möhne-demningen. Eskadrillens leder fløy mot den i lav høyde og slapp en Upkeep som slo smutt, men den sank for langt fra betongmuren.

Deretter fulgte fire andre fly, og snart kunne britene i cockpitene se hvordan demningen brast. Enorme vannmasser fosset gjennom dalen og oversvømte alt. Eder-demningen brast også mens Sorpe bare fikk mindre skader.

Bomber slo smutt på vannet

IWM/Getty Images, Claus Lunau

Før flyet slapp bomben, satte en drivrem spinn i den tønneformede bomben.

IWM/Getty Images, Claus Lunau

Idet bomben traff vannet slo den smutt over torpedonettet som tyskerne hadde lagt ut foran demningen.

IWM/Getty Images, Claus Lunau

Bomben traff demningen og sank ned på bunnen. Her eksploderte den med ødeleggende kraft.

IWM/Getty Images, Claus Lunau

Geværet skjøt rundt hjørnet

Krumme løp til maskingeværer ble oppfunnet i 1942 og var opprinnelig tiltenkt tyske kampvogner.

Når fiendens infanterister snek seg opp langs kampvognens ubevæpnede side hadde besetningen bruk for et lett våpen som kunne skyte rundt hjørner og drepe fienden før han rakk å legge en mine på beltene.

Til oppgaven utviklet tyskerne det såkalte Krummlauf – krumløpet – med alt fra 30 til 90 graders krumning.

Etter krigen viser en amerikansk offiser hvordan tyskernes gevær med krumt løp kunne skyte rundt hjørnet.

© Photobucket

Det lette stormgeværet Stg 44 viste seg å være mest velegnet til å bære krumløpet, men selv i 30-gradersvarianten hadde det en lei skavank:

Etter bare 160-300 skudd måtte krumløpet kasseres og et nytt skrus på geværet fordi prosjektilene gradvis rettet ut løpet.

Bombefly bar sin jager-eskorte

I 1930-årene bygget den sovjetiske flyingeniøren Vladimir Vakhmistrov et gigantisk bombefly som i tillegg til sin dødbringende last også kunne bære tre jagerfly – to på vingene og et oppå skroget.

Jagerflyene skulle forsvare det såkalte Zveno-bombeflyet i luften, men de kunne også brukes til å angripe mål på bakken.

Et slikt Zveno-fly ble satt inn da Hitler invaderte Sovjetunionen i 1941. Men selv om flyet klarte å bombe en bro over elven Donau i Romania, ble oppfinnelsen ingen stor suksess.

Det var nesten umulig å manøvrere flyet når jagerflyene var festet til vingene.

Og alle flyene måtte slippes på nøyaktig samme tidspunkt (en nesten umulig oppgave) om ikke Zveno-flyet skulle få overvekt på den ene siden og dermed komme ut av kontroll.

Prosjektet ble derfor skrotet allerede i 1942.

Fjernstyrt mini-tanks bød på en overraskelse

Tross sin lille størrelse var det tyske beltekjøretøyet Goliath dødsens farlig. I lasterommet skjulte det seg 50 kg sprengstoff.

Da tyskerne tok Frankrike i 1940 slo de samtidig kloa i et merkelig kjøretøy utviklet av den franske militæringeniøren Adolphe Kégresse.

Det lignet en kampvogn, bare i miniatyrutgave, men var i virkeligheten en kjørende mine og dessuten fjernstyrt.

Tyskerne besluttet straks å kopiere og forbedre kjøretøyet, og våren 1942 rullet den første Goliath ut på slagmarken.

Ved hjelp av en kabel på 650 meter kunne operatøren av fjernbetjeningen styre minen inn under en fiendtlig stridsvogn. Da ville mellom 50 og 100 kg sprengstoff eksplodere.

“Billen”, som Goliath ble hetende blant amerikanerne, ble produsert i over 7500 eksemplarer og ble blant annet satt inn på strendene i Normandie i 1944 og under Warszawa-oppstanden samme år.

Men de allierte fant fort ut at Goliath var sårbar. Ble kabelen til fjernstyringen klippet over var minen uskadeliggjort – og det hadde soldatene god tid til, for Goliath klarte bare 9,7 km/t.

Skudd fra lette geværer kunne også trenge gjennom miniputtens panser.

Etter krigen ble teknologien som lå til grunn for Goliath brukt til å lage verdens første fjernstyrte leketøysbiler.

Goliath var et lite beltekjøretøy fylt med sprengstoff. En titt ned i motorrommet avslører at den fjernstyrte minen var en enkel oppfinnelse.

Ullstein Bild/Getty Images, U.S. Ordnance Dep.

Fjernstyrt:

Via 650 meter ledning og en primitiv styrespak kunne en tysk soldat styre Goliath inn under allierte kampvogner.

Ullstein Bild/Getty Images, U.S. Ordnance Dep.

Motoren:

Goliath fantes både i en utgave med elmotor og bensinmotor. Vekten på 370 kg gjorde den så langsom at fiendens soldater lett kunne innhente den rullende minen.

Ullstein Bild/Getty Images, U.S. Ordnance Dep.

Sprengstoff:

I et eget rom forrest i Goliath lå 50 kg sprengstoff. Bomben gikk av når soldaten trykket på en knapp på styrespaken.

Ullstein Bild/Getty Images, U.S. Ordnance Dep.

Elefantbørsen gjennomhullet kampvogner

Lahti L-39 var så stor og tung at soldatene døpte panservern-geværet “Norsupyssy” som på finsk betyr elefantbørse.

Det nesten 2,5 m lange geværet Lahti L-39 ble brukt for første gang under vinterkrigen mellom Finland og Sovjetunionen (1939-40).

De to eneste ferdige prototypene viste en skremmende evne til å gjennomhulle panseret på russiske stridsvogner.

Lahti L-39 ble betjent av én soldat, men to mann måtte til for å slepe den.

© SA-kuva

Selv russernes T-28-tanks med 30 mm tykke stålplater ble nedkjempet. Men panserverngeværet var bare virkelig farlig når det ble avfyrt på mindre enn 400 meters avstand.

Man skulle altså ha nerver av stål for å bruke elefantbørsen. Våpenet veide 49,5 kg, og ammunisjonen kom i tillegg. En egen fot formet som ski gjorde det mulig for reinsdyr å trekke geværet frem til fronten.

Under fortsettelseskrigen (1941-44) fikk sovjetiske tanks tykkere panser som Lahti L-39 ikke kunne trenge gjennom. I stedet ble elefantbørsen brukt mot russernes maskingeværstillinger og til å skyte ned fly i lav høyde.

Finnene rakk å produsere i alt 1900 Lahti L-39 under krigen.

Radiostyrt bombe hevnet forræderi

Fritz X veide 1,5 tonn og var verdens første fjernstyrte stupbombe.

Fritz X ble sluppet rett ned på fiendtlige skip fra tyske bombefly som fløy i 5,5 kilometers høyde.

Mens bomben falt med 1200 km/t kunne en operatør styre flappene i halepartiet på Fritz X ved hjelp av radiobølger og dermed få den til å endre kurs.

Ulempen var at bombeflyet måtte kretse over målet i 30-40 sekunder mens operatøren fjernstyrte Fritz X mot målet. Dette utsatte flyet for beskytning fra krigsskip.

To Fritz X-stupbomber senket det italienske slagskipet Roma i 1943 – etter at Italia hadde sluttet fred med de allierte.

© Wilson44691

Ballongbomber regnet ned over Tyskland

Vestavinden var en av Storbritannias viktigste allierte under verdenskrigen.

Marinesoldater sendte værballonger mot Tyskland med 4,5 kg brennbar gelé dinglende i en snor under seg.

En tidsmekanisme fikk ballongen til å dale ned etter et visst antall timer i luften. I juli 1942 brant et tysk elverk ved Leipzig ned etter at det ble truffet av en ballongbombe.

Tyskerne skjøt mot ballongene med antiluftskytskanoner og sendte sågar fly på vingene etter dem.

Seilende batteri ryddet kysten

Før amerikanske soldater gikk i land på fiendtlige kyster ble stranden bombet, og ingen skip var bedre til oppgaven enn det såkalte Landing Ship Medium Rocket – forkortet LSM(R).

USA bygget i alt tolv LSM(R)-skip til kampene i Stillehavet og utrustet dem med 115 rakettkastere.

En LSM(R) er innhyllet i røyk idet den avfyrer over 400 raketter på én gang.

© US National Archives

Hver kaster besto av fire skinner med en rakett på, slik at ett enkelt skip kunne fyre av 460 raketter i løpet av bare 30 sekunder.

De 36 kilo tunge rakettene ga hver LSM(R) større ildkraft enn to enorme amerikanske slagskip til sammen.

Under invasjonen av Okinawa i april 1945 seilte seks LSM(R)-er tett på kysten og fyrte av 2600 raketter mot japanske baser på Ie Shima før soldatene strømmet i land og inntok øya.

Nødlanding knuste russernes drømmer

Den flyvende kampvognen Antonov A-40 ble bygget av flykonstruktør Oleg Antonov i 1942.

Monsteret besto av en ombygget T-60 stridsvogn som var festet til et dobbeltdekker-glidefly. Et bombefly trakk stridsvogn og glidefly opp i luften og ut til fronten.

En stor dobbeltdekker skulle gjøre stridsvognen i stand til å sveve.

© Tempshill

Etter planen skulle stridsvognen lande bak tyskernes linjer og falle dem i ryggen, men prosjektet måtte skrotes.

Da prototypen ble testet, klarte ikke engang Sovjetunionens sterkeste fly, Tupolev TB-3, å trekke det tunge lasset. Piloten måtte i all hast slippe den flyvende stridsvognen. D

en svevde mot bakken og landet så mykt at den kunne kjøre tilbake til basen.

En LSM(R) er innhyllet i røyk idet den avfyrer over 400 raketter på én gang.

© Cutaway Drawings/Conceptbunny

Bemannet missil drepte piloten

Allierte bombetokter ødela det tyske flyvåpenets baser gang på gang og tvang nazistene til å tenke nytt.

Våren 1944 begynte ingeniøren Erich Bachem derfor å utvikle et fly som ikke trengte så mye som en meter startbane men kunne skytes opp i luften og angripe bombefly.

Den 1. mars 1945 klatret løytnant Lothar Sieber opp i det såkalte Bachem Ba 349 Natter, som best kan betegnes som et bemannet bakke-til-luft-missil.

Det var meningen at piloten skulle styre Ba 349 og avfyre raketter mot fienden før han hoppet ut i fallskjerm. Men så langt kom han aldri.

Sieber besvimte sannsynligvis under oppstigningen idet sterke g-krefter presset blodet ut av hjernen.

Med et brøl steg raketten til en høyde av 1500 meter, og 32 sekunder senere traff den bakken uten at Sieber hadde utløst fallskjermen.

Til tross for tapet fortsatte prøveflyvingene, og Bachem Ba 349 rakk å bli stilt opp utenfor Stuttgart før krigens slutt – men uten å komme i aksjon.

Les også:

Våpen

Ikonisk tysk pistol var verdens beste

2 minutter
Våpen under andre verdenskrig

Kamikaze-flaggermus skulle bombe Japan

6 minutter
Våpen under andre verdenskrig

Hva var et “stalin-orgel”?

2 minutter

Logg inn

Ugyldig e-postadresse
Passord er påkrevd
Vis Skjul

Allerede abonnement? Har du allerede et abonnement på magasinet? Klikk her

Ny bruker? Få adgang nå!

Nullstill passord

Skriv inn e-postadressen din, så sender vi deg en e-post som forklarer deg hvordan du skal nullstille passordet ditt.
Ugyldig e-postadresse

Sjekk e-posten din

Vi har sendt en e-post til som forklarer deg hvordan du skal nullstille passordet ditt. Hvis du ikke finner e-posten, bør du se i søppelposten (uønsket e-post, «spam»).

Oppgi nytt passord.

Skriv inn det nye passordet ditt. Passordet må ha minst 6 tegn. Når du har opprettet passordet ditt, vil du bli bedt om å logge deg inn.

Passord er påkrevd
Vis Skjul